Bingo słowne i obrazkowe. Jak grać?
2024-09-03 19:46:00Jak grać w BINGO:
1. Rozdajemy dzieciom plansze – każdemu po jednej, lub np. jedną na parę, oraz zestaw nakrętek – musi ich być tyle, ile obrazków na planszy. Obrazki na planszach różnią się przynajmniej jednym elementem. Przygotowałam 14 różnych plansz. Jeżeli macie w grupie więcej niż 14 uczniów, niektórych plansz wydrukujcie więcej lub niech dzieci grają w parach..
2. Sobie zostawcie cały zestaw obrazków (użyjcie albo flashcards lub wygodniejszych, mniejszych kart z pliku memory) lub osobie, którą wyznaczacie do prowadzenia gry zostawiacie zestaw kart (mogą losować je też po kolei uczniowie – taka wersja sprawdza się super na zajęciach indywidualnych lub w mniejszych grupkach, wówczas to dzieci nazywają to, co się na kartach znajduje).
3. Nauczyciel / uczeń losuje karty, które może od razu pokazywać i je nazywa.
4. Uczeń czy też grupa, która odnajdzie u siebie dany obrazek zakrywa go nakrętką. Gdy wszystkie obrazki na planszy zostaną zakryte, krzyczy „BINGO!” Nie kończę gry w tym momencie, bo przedszkolaki, które nie mają BINGO mogą czuć się przegrane i nawet się rozpłakać. Gram do momentu, aż wszystkie karty zostaną odkryte. W ten sposób powtarzamy całe słownictwo a i każdy to BINGO kiedyś będzie miał i nie czuje się przegrany.
MODYFIKACJA 1: Jeżeli widzicie, że uczniowie dobrze opanowali już dany zakres materiału, nie pokazujcie im kart , a jedynie wymawiajcie słowa na głos.
MODYFIKACJA 2: Macie różnorodną poziomem grupę? Bystrzak się nudzi przy BINGO, bo zna już wszystkie słówka? Dajcie mu poprowadzić grę za WAS
MODYFIKACJA 3: Chcecie jeszcze bardziej zaangażować w grę wszystkie dzieci? Potasowane obrazki połóżcie w stosiku obrazkami do dołu i niech dzieci po kolei odwracają kartę i mówią co na niej jest i zakrywają swoją kartę BINGO
MODYFIKACJA 4: WERSJA Z TAKĄ SAMĄ KARTĄ BINGO!
Osobiście lubię bingo takie jak Wam przygotowałam z różnymi planszami, ale w przeciągu ostatnich 10 lat pracy z przedszkolakami (wcześniej uczyłam tylko dorosłych) zdarzyły mi się grupy kłócące się o wybór kart bingo. Zazwyczaj karty dzieci same wybierają, po problemach w tych grupach sama je rozdawałam, ale nie pomogło. Dzieciaki kłóciły się, że ktoś ma fajniejszą kartę bo np. z konikiem a jak ja rozdawałam to miały pretensję że wybrałam im złą kartę i nie miały szybko bingo. Wydrukowałam więc jedną, taką samą kartę bingo wszystkim uczniom. Potem przed grą dałam im po 2 nakrętki i poprosiłam by zakryli dowolne 2 obrazki na swojej karcie. Jak już wszyscy byli gotowi rozdałam im po kolejne 4 kapsle i te 4 służyły do zakrywania tego co zostało. Udało się! Dzieciaki zauważyły że to od ich wyboru zależało czy miały szybko bingo czy nie. Niestety jest to wersja, która w 3 latkach nie przejdzie, trudniej dzieciom ją zrozumieć. niż grę na różnorodnych kartach
MODYFIKACJA 5: z 6 latkami i uczniami klas pierwszych możecie zagrać na planszach wyrazowych . Przygotowałam je w oddzielnym pliku. Zasady te same